Codify Infotech
Danmarks bedst solgte Massagepistol 🏆
Skip til indhold

Følg os!

365 Dages fuld tilfredshedsgaranti

10.000+ Glade danske kunder

#1 Bedst i test på de største blogs

5 Tips til pensionisten

5 Tips til pensionisten

Det er ikke for sent at yde omsorg for dig selv. Pas på dig selv, og begynd hellere i dag end i morgen.
Glem alt om svage led og muskler, med 5 enkle tips!

Vi glemmer ofte at værdsætte kroppen, og alt hvad den har gjort for os, igennem mange år. Du har måske haft en krop, der har virket upåklageligt hele livet? Hvis det er tilfældet, giver det god mening at du ikke har tænkt mere over, at passe på din krop. Men her skal du altså huske på, at når man er tæt på at være pensionist, kan kursen hurtigt ændres, hvis ikke kroppen får den rette opmærksomhed. Nøglen til en sund krop, uden sygdomme eller andre skavanker, er nemlig at passe så godt på den, som overhovedet muligt. Læs med, og få nogle gode tips til hvordan du med lethed kan gøre dette.

Hvad sker der egentlig med kroppen?

Du undrer dig nok over, hvor meget i kroppen der reelt forandres, når alderen pludselig stiger. Og om hvorvidt du overhovedet bør gør noget, for at fohindre dette? For det er vel noget der sker for alle? Det er helt rigtigt, at vi alle bliver ældre, og mere svækkede.. - Men du vil altså opleve en langt større livskvalitet, ved at mindske, eller så vidt muligt undgå, alderdommens symptomer.

Når du passerer 50 år, vil kroppen på naturlig vis miste 1-1,5 % af muskelmassen og styrken, om året. Det vil altså sige, at din skrøbelighed øges hvert år, og din krop skal vedligeholdes bedre en nogensinde før.

Du har måske oplevet at du skal koncentrere dig, mere end førhen, hvis du fx. skal snakke, gå og orientere dig i trafikken samtidig. Det skyldes simpelthen at sanserne svækkes, i takt med at pensionen træder nærmere. Det er også af denne grund, at ældre folk er mere tilbøjelige til at falde, fordi balancen simpelthen svækkes.

Det vigtigste...

Når du kommer op i årene, kan du med rette træning udrette præcis det samme som en 25-årig der ikke træner. Imponerende, ikke? Er du tæt på pensionsalderen, vil du dog opleve, at det kræver længere tid og vedligeholdelse, før du kan se resultaterne. Dog er det meget vigtigt, at du starter stille og roligt op, hvis du er utrænet. På den måde sikrer du dig, at din krop kan følge med, og ikke får nogen skader undervejs. læs med for 5 tips der kan styrke dig.

"Min krop har passet på mig hele livet, og nu er det min tur til, at passe på den"

- Birthe Nielsen 72 år, dyrker yoga

5 gode tips

  1. Fysisk aktivitet
    Nye undersøgelser viser, at inaktivitet øger aldringsprocessen, mens aktivitet nedsætter aldringen. Det er derfor afgørende, at være aktiv i hverdagen, hvis du fortsat vil have en sund og stærk krop. Der findes mange former for motion, du med lethed kan begive dig ud i. Det behøver overhovedet ikke at være kompliceret. Gå en god tur i raskt tempo, cykel en tur eller meld dig til badminton i den lokale idrætshal. Ved holdsport har du nemlig også mulighed for at socialisere dig samtidig, så det ikke kun handler om træning. Motionen vil både styrke dit helbred og velvære, da du udskiller endorfiner ved fysisk aktivitet. Du vil med garanti opleve en fornyet energi, ved regelmæssig fysisk aktivitet.

  2. Stimuler sanserne
    Når vi bliver ældre, begynder sanserne stille og roligt at svækkes. De skal derfor stimuleres, så vi fx. opretholder den gode balance. En lille øvelse du nemt kan gøre, for at træne din balance, er at gå i bare tæer. På den måde kan nerverne sende signaler til hjernen om underlaget, og støtte din balancesans. En ting du kan gøre, der både stimulerer muskel-led sansen og balancesansen, er sansestimulerende møbler som fx. en gyngestol. Simpelt, men effektivt.

  3. Proteinrig kost
    Kosten har en stor indflydelse på kroppens sundhed. Det har, og er, altid vigtigt at spise en varieret kost, dog har det en større betydning for din krop, når du kommer op i alderen. Proteinrige fødevarer som æg, kylling, havregryn osv. går ind og har en direkte indflydelse på opbygningen af din muskler. Musklerne som skal have ekstra fokus nu, for at passe godt på dig de næste mange år.

  4. Godmorgen krop!
    En ny dag er startet, du er veludhvilet, og skal til og i gang. Men inden du kommer i gang med dagens vigtigste gøremål, skal du forberede din krop. Din krop har ligget stille i mange timer, og den skal altså lige forberedes på dagens strabadser. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at få strækket godt ud. Stræk armene, benene, ryggen og alle leddene. Sørg for at få svinget godt rundt med armene og rullet nakken fra den ene til den anden side, flere gange. Men forsigtigt. Det er nemlig her mange spændinger opstår. Når du har strækket godt ud, er du sikker på at dine led er smidige, og undgår derfor smerter i løbet af dagen.

  5. Opvarm musklerne
    Når man er tæt på pensionsalderen, vil mange opleve konstante smerter, i takt med, at især leddene kommer på overarbejde. For en optimal og langvarig smertelindring, er infrarød stråling en perfekt form for massage til formålet. Her arbejder de varme infrarøde stråler, i dybden med dine musklers væv, og de omkringliggende knogler. Det er effektivt, og vil efterlade musklernes væv smidigt og yderst afslappet. Samtidig får du også gang din blodcirkulation, der sørger for at holde muskler, celler m.v. ved lige, og transporterer næringsstofferne rundt i kroppen. Prøv med fordel en MusclePillow fra Musclepain, for at forebygge eller opleve smertelindring, med infrarøde stråler og dybdegående massage.

Kilder:


@musclepaineu